خواص انجیر خشک برای سلامتی
خواص انجیر خشک

انجیر

میوه ای شیرین و مغذی با خواص درمانی بسیار زیاد که درختی به ارتفاع ۳ الی ۹ متر دارد. برگ های این درخت پنجه ای شکل بوده و از خانواده توت هاست. درخت انجیر به سرمای شدید حساس بوده و در مناطق معتدل و نیمه گرم کاشته می شود. این میوه جزو خوراکی های کم کالری و فاقد چربی بوده که یک عدد آن فقط ۴۷ کالری انرژی دارد.

اگر قصد کاهش وزن دارید؛ مصرف انجیر در حد اعتدال یک گزینه مناسب برای میان وعده های شماست. مواد معدنی و ویتامین های سرشار این میوه دلیل خوبی برای گنجاندن این میوه در رژیم غذایی و همچنین تامین ویتامین های مورد نیاز بدن در هنگام رژیم لاغری است.

خواص انجیر تازه با خواص انجیر خشک کمی متفاوت است. این میوه غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن از جمله : ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین های گروه B، پتاسیم، منیزیم، زینک، مس، منگنز و آهن است. تازه این میوه از اوایل خرداد تا اوایل شهریور یافت می شود.

برخی از مهمترین خواص انجیر تازه :

• کاهش فشار خون

انجیر مقدار زیادی پتاسیم دارد که برای کنترل فشار خون بسیار مفید است. کوبود پتاسیم بخصوص زمانی که در رژیم غذایی خود غذاهایی با سدیم زیاد (بطور مثال : فست فود) مصرف می کنیم؛ منجر به بالارفتن فشار خون می شود.

• بالا بردن تراکم استخوان ها

کلسیم موجود در انجیر به همان میزان کلسیم موجود در شیر است. به همین دلیل این میوه نقش مهمی در بالا بردن تراکم استخوان ها دارد. پتاسیم موجود در این میوه با کاهش دفع ادراری کلسیم؛ خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

• جلوگیری از ضعف عضلات

براساس مطالعات انجام شده؛ ضعف و انحطاط عضلات در افرادی که روزانه ۳ عدد یا بیشتر انجیر تازه مصرف می کنند، کمتر از سایرین است.

• منبع خوب منیزیم
• ملین و ضد یبوست
• کمک به بهبود سرفه
• تسهیل تنفس
• مفید برای افراد با کلسترول و اسید اوریک بالا
• از بین برنده تشنگی
• دارویی مناسب برای تولید انرژی و قوی شدن بدن
• پیشگیری از سرطان روده و رشد سلول های سرطانی
• مفید برای سیستم اعصاب، قلب و مغز (سرشار از امگا ۳ و امگا ۶)
• بهبود سردرد، دندان درد، تهوع، تب، نقرس، گوش درد، سوختگی، معده درد، ورم چرکی (آبسه)
• برای بیماری های ریوی و مقاربتی مفید است.

نکته مهم : انجیر نسبت به دیگر میوه ها ویتامین C کمتری دارد. اما نسبت به دیگر میوه ها بهترین منبع ویتامین B6 است.

 

خواص-انجیر-خشک

مهمترین خواص انجیر خشک

انجیر؛ میوه ای شیرین و بسیار مغذی با خواص فراوان است. صدها سال است که از تازه و خشک شده این میوه به عنوان درمان طبیعی بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. مواد معدنی و ویتامین های فراوان انجیر خشک؛ دلیلی عالی برای گنجاندن این میوه در رژیم غذایی روزانه است. در ادامه به صورت مفصل به بررسی موردی خواص انجیر خشک می پردازیم:

• خواص انجیر خشک برای معده

یکی از مهمترین خواص انجیر خشک شده کمک به سلامتی دستگاه گوارش است. این میوه خشک با مقادیر زیادی فیبر محلول و نامحلول به هضم مواد غذایی در معده و روده سود می رساند. فیبرهای نامحلول این میوه با افزایش میزان جذب آب در بدن به بهبود عمل دفع در انسان کمک می کند. (مشکل دفع یکی از رایج ترین مشکلات مردم عصر حاضر بوده و در صورت درمان نشدن بسیار خطرناک است.)

پتاسیم انجیر خشک نقش مهمی در بهبود عملکرد سیستم و سلول های عصبی بدن دارد. سیستم عصبی بدن ما در حرکات عضلات معده و روده جهت فشرده کردن مواد غذایی نقش مهمی دارد. با مصرف انجیر خشک و افزایش میزان پتاسیم بدن بطور مستقیمی روی عملکرد بهتر معده و روده تاثیر می گذاریم.

سلول های معده برای رشد و تکثیر به ماده ای به نام GAS6 نیاز دارند. این ماده تحت تاثیر ویتامین ‌K فعال شده و از زخم معده و خونریزی در معده نیز جلوگیری می کند. مصرف به اندازه انجیر و انجیر خشک برای تامین ویتامین ‌K مورد نیاز معده بسیار مفید است.

• خواص انجیر خشک برای لاغری

براساس علم تغذیه : «اگر میزان انرژی که بدن برای هضم و جذب یک ماده غذایی صرف می کند، از میزان انرژی که پس از هضم و جذب آن ماده غذایی به دست می آورد، کمتر باشد؛ آن ماده غذایی در دسته مواد غذایی لاغرکننده جای می گیرد.» به همین دلیل این روزها؛ انجیر خشک به میوه ای محبوب در رژیم های غذایی کاهش وزن برای متخصصان تغذیه تبدیل شده است.

انجیر خشک سرشار از فیبرهای محلول است. فیبر محلول باعث ایجد احساس سیری طولانی مدت در افراد می شود. ۱۰۰ گرم انجیر خشک ۲ برابر نیاز روزانه انسان به فیبر را تامین می کند. همچنین کالری انجیر خشک پایین است و با خوردن این میوه خشک برای مدت طولانی تری احساس سیری می کنید که به کاهش وزن کمک می کند.

فیبر غذایی گزینه مناسبی برای کاهش وزن افراد با توده چربی زیاد است. علی رغم اثبات خواص انجیر خشک در لاغری؛ بازهم با صد در صد اطمینان نمی توان گفت : این میوه خشک برای کاهش وزن همه افراد با همه مزاج ها، شرایط زندگی، عادات غذایی، نوع چاقی و… مفید است.

نکته مهم : الوو آجیل به شما دوست عزیز پیشنهاد می کند که برای بهبود عادات تغذیه ای و داشتن رژیم غذایی سالم با متخصص تغذیه مشورت کرده و رژیمی متناسب با نوع بدن و زندگی خودتان داشته باشید. می توانید برای تسهیل کاهش وزن و جلوگیری از پرخوری؛ انجیر خشک را هم طبق دستور پزشک خود در رژیم غذایی تان اضافه کنید.

 

انجیر-خشک-و-لاغری

• انجیر خشک؛ یک چاق کننده طبیعی

برخی دیگر از متخصصان تغذیه و کارشناسان طب سنتی انجیر را یک میوه چاق کننده می دانند. کالری و قند بالای این میوه خشک دلیل وجود چنین ادعایی است. این خشکبار اشتهای شما را افزایش داده و با مواد معدنی و املاح خود باعث تقویت قوای جسمانی شما می شود. (با برطرف کردن ضعف بدنی و اشتهای بسیار پایین در افرادی که از لاغری زیاد رنج می برند، به چاق شدن طبیعی آنها کمک می کند.)

برای افزایش وزن با انجیر خشک آن را در عسل و عرق انیسون و یا انیسون دم کرده بخیسانید و سپس میل کنید. انیسون؛ یک بذر گیاهی مانند رازیانه بوده و مصرف آن به همراه انجیر باعث تمیز شدن مجاری غذا در بافت ها می شود. که به جذب بیشتر مواد غذایی و در پی آن افزایش وزن کمک می کند.

مصرف انجیر خشک به همراه شیر سویا و یا کنجد نیز از دیگر روش های افزایش وزن طبیعی است. مصرف انجیر خشک در رژیم افزایش وزن بایستی طبق نظر پزشک و به میزان اعتدال انجام شود. زیاده روی در مصرف این میوه خشک علاوه بر چاقی کنترل نشده باعث افزایش قند خون شما نیز می شود.

مراقب باشید؛ طعم شیرین و پالپ های موجود در انجیر خشک شما را به زیاده روی در مصرف آن ترغیب می کند. همچنین خشک و بدون آب بودن انجیر خشک شده باعث می شود تا حجم کمی از معده را اشغال کرده و شما به سادگی متوجه زیاده روی در مصرف آن نشوید.

نکته مهم : اگر قصد افزایش وزن با انجیر خشک را دارید؛ این خشکبار را صبح ها به صورت ناشتا میل نمایید.

• مفید در چاقی صورت

خواص انجیر خشک در چاقی صورت اثبات شده است. برای چاقی صورت می توانید انجیر خشک شده را همراه با عسل و گردو میل کنید. در صورت اضافه کردن بادام به ترکیب بالا؛ بدن سریعتر واکنش نشان داده و در مدت کوتاه تری به این هدف دست می یابید.

• کمک به گوارش و هضم غذا

انجیر خشک به دلیل داشتن بتاکاروتن، بنزالدهید (ترکیب ضد سرطان)، فلاونوئیدها، آنزیم های گوارشی با نام فیسین به سلامت دستگاه گوارش و هضم بهتر غذا کمک می کند. این میوه خشک به دوست دستگاه گوارش معروف است.

• درمان یبوست با انجیر خشک

به دلیل سبک زندگی پر استرس و همچنین مصرف مواد غذایی فرآوری شده، این روزها بیماری یبوست بسیار شایع است. معمولا این مشکل جدی گرفته نمی شود اما در صورت طولانی شدن؛ موجب آسیب دیدن دستگاه گوارش شده و حتی در دراز مدت باعث بروز سرطان روده بزرگ می شود.

انجیر خشک یک ملین طبیعی بوده و از بروز این اتفاق جلوگیری می کند. برای این منظور چند عدد انجیر خشک را در گلاب خیسانده و در بین وعده های اصلی غذایی مصرف کنید. فیبرهای موجود در انجیر خشک یک لایه محافظتی روی روده های کوچک و بزرگ ایجاد کرده و سبب کاهش مشکلات گوارشی می شوند.

نکته مهم : مصرف انجیر خشک به همراه روغن زیتون تاثیر بیشتری در درمان یبوست دارد.

• ایمن سازی بدن در برابر سرطان

سرطان سینه و یائسگی دو مسئله مهم در دنیای زنان بوده که علاوه بر اثرات روان شناختی، سلامتی آنها را به شدت تهدید می کند. براساس تحقیقات محققان؛ میوه هایی با فیبر فراوان احتمال ابتلا به سرطان پستان و یائسگی زودرس را کاهش می دهد. از اینرو انجیر خشک، آلو، خرما، سیب و گلابی برای پیشگیری از مشکلات نامبرده شده مفید هستند.

استروژن هورمونی است که اضافی آن در بدن منجر به مشکلاتی مانند : یائسگی، سرطان تخمدان، سرطان سینه، سرطان رحم، افزایش وزن و تغییرات خلقی می شود. انجیر با حذف کردن مقدار اضافی این هورمون از بدن باعث جلوگیری از بیماری های ذکر شده می شود.

همچنین انواع آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامتی بویژه آنتی اکسیدانی به نام فنول در این خشکبار وجود دارد. این آنتی اکسیدان ها خطر ابتلا به بیماری های قلبی و انواع مختلف سرطان را بطور چشمگیری کاهش می دهند.

• تنظیم فشار خون

شیوه زندگی این روزها و مصرف بیش از حد مواد غذایی فرآوری شده؛ بدن را با کمبود پتاسیم مواجه می کند. کمبود پتاسیم منجر به افزایش فشار خون می شود. انجیر خشک شده با سطح بالای پتاسیم و سطح پایین سدیم، یک ماده غذایی ایده آل برای افراد مبتلا به فشار خون بالا بوده و فشار خون را تنظیم می کند.

• درمان بیماری های پوستی با انجیر خشک

این میوه خشک تا حد زیادی از بروز اختلالات پوستی از قبیل؛ زگیل، جوش های سرسیاه و سرسفید و حتی کیست جلوگیری می کند. اگر می خواهید پوستی شفاف، زیبا و صاف داشته باشید انجیر خشک را در برنامه تغذیه روزانه خود بگنجانید.

• افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن

از دیرباز انجیر خشک شده در درمان سرماخوردگی، ذات الریه، سرخک، آبله و مخملک کاربرد داشته است. در اینجا چند روش بهبود و درمان سرماخوردگی و گلودرد با استفاده از انجیر خشک را بیان می کنیم :

۱. لعاب این میوه خشک موکیلاژ بالایی داشته و به درمان گلودرد و محافظت از گلو کمک می کند. این ماده بطور کلی باعث افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
۲. ویتامین های متعدد این خشکبار به بهبود بسیاری از مشکلات از قبیل؛ تب، سرفه، سینه درد و عفونت ریه کمک شایانی می کند.
۳. جوشانده غلیط انجیر خشک شده برای رفع و بهبود سرماخوردگی مفید و مؤثر است. غر غره کردن این محلول به برطرف شدن گلودرد می شود.
۴. ترکیب شیر و انجیر برای برطرف کردن ورم گلو مفید است. برای تهیه این ترکیب؛ ۵۰۰ گرم شیر و ۵۰ گرم انجیر را ترکیب کرده و به آن ۱۵ دقیقه زمان بدهید. سپس ترکیب ایجاد شده را بنوشید تا گلودردتان درمان شود. (اگر میخواهید که این ترکیب طعم شیرینی داشته باشد، به آن عسل بیفزایید.)
۵. جوشاندن انجیر در شیر؛ شربتی به دست می آید که مصرف ظآن برای نرم شدن سینه و معده مفید است. همچنین غرغره کردن این جوشانده برای نرم شدن گلو مفید است.
۶. شربت انجیر؛ ۵ الی ۱۰ انجیر خشک را در مقداری آب بجوشانید تا به حالت شربت درآید. از این شربت برای تسکین درد گلو، درمان سرفه، درمان التهاب مجاری تنفسی، ذات الریه و درمان سرماخوردگی استفاده کنید. (این شربت همچنین یک ملین سبک و طبیعی بشمار می رود.)

• انجیر خشک و سلامت قلب

انجیر خشک منبع خوبی از یک ماده معدنی مفید در کنترل فشار خون به نام پتاسیم است. همچنین فیبر محلولی به نام پکتین دارد. این فیبر آزادانه در بدن حرکت کرده و از افزایش کلسترول بدن جلوگیری می کند. فنول ها و اسیدهای چرب امگا۳ و امگا ۶ موجود در این میوه خشک بدن را از ابتلا به بیماری های عروق کرونر محافظت می کند.

(برگ انجیر نیز سطح تری گلیسیرید بدن را کاهش داده و از حمله ی قلبی و سکته ی مغزی جلوگیری می کند.)

• کاهش کلسترول بدن

هنگام ورود انجیر خشک به دستگاه گوارش؛ فیبر محلولی به نام پکتین در طول مسیرش به سمت روده بزرگ، توده های اضافی کلسترول را جارو کرده و به همراه خود به سمت انتهای روده بزرگ می برد. به این روش باعث خارج شدن کلسترول اضافی از بدن می شود.

 

فواید-انجیر-خشک

دیگر فواید انجیر خشک برای بدن

• امگا ۳ انجیر خشک؛ از زایمان زودرس زنان باردار جلوگیری کرده و به سلامت مادر و جنین کمک می کند.
• سرشار از آنتی اکسیدان های قوی و خواص ضد سرطانی
• موکین موجود در دانه های بیشمار این میوه خشک به جمع آوری و خارج کردن ضایعات و مخاط روده کمک می کند.
• آهن فراوان این خشکبار باعث افزایش مقدار هموگلوبین در خون شده و به درمان کم خونی بخصوص در کودکان در حال رشد، نوجوانان، زنان در دوران قاعدگی و زنان باردار کمک شایانی می کند.
• کلسیم فراوان انجیر خشک برای افزایش تراکم استخوان و بهبود استحکام و سلامت استخوان ها مفید است.
• قوه جنسی مردان را تقویت می کند.
• برای بیماران قلبی و عروقی مناسب است.

• برای بیماران کبدی مفید است. (یونانیان برای درمان مشکلات و بیماری های کبدی از انجیر خشک شده استفاده می کردند.)
• باعث بهبود سلامت پوست و مو شده و برای داشتن موهای بلند بسیار مفید است.
• به از بین بردن بیماری های صرع و بواسیر کمک می کند.
• برای سلامت دهان و دندان مفید است.
• کاهش اوره بدن

مهمترین خواص انجیر خشک

انجیر؛ میوه ای شیرین و بسیار مغذی با خواص فراوان است. صدها سال است که از تازه و خشک شده این میوه به عنوان درمان طبیعی بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. مواد معدنی و ویتامین های فراوان انجیر خشک؛ دلیلی عالی برای گنجاندن این میوه در رژیم غذایی روزانه است. در ادامه به صورت مفصل به بررسی موردی خواص انجیر خشک می پردازیم:

• خواص انجیر خشک برای معده

یکی از مهمترین خواص انجیر خشک شده کمک به سلامتی دستگاه گوارش است. این میوه خشک با مقادیر زیادی فیبر محلول و نامحلول به هضم مواد غذایی در معده و روده سود می رساند. فیبرهای نامحلول این میوه با افزایش میزان جذب آب در بدن به بهبود عمل دفع در انسان کمک می کند. (مشکل دفع یکی از رایج ترین مشکلات مردم عصر حاضر بوده و در صورت درمان نشدن بسیار خطرناک است.)

پتاسیم انجیر خشک نقش مهمی در بهبود عملکرد سیستم و سلول های عصبی بدن دارد. سیستم عصبی بدن ما در حرکات عضلات معده و روده جهت فشرده کردن مواد غذایی نقش مهمی دارد. با مصرف انجیر خشک و افزایش میزان پتاسیم بدن بطور مستقیمی روی عملکرد بهتر معده و روده تاثیر می گذاریم.
سلول های معده برای رشد و تکثیر به ماده ای به نام GAS6 نیاز دارند. این ماده تحت تاثیر ویتامین ‌K فعال شده و از زخم معده و خونریزی در معده نیز جلوگیری می کند. مصرف به اندازه انجیر و انجیر خشک برای تامین ویتامین ‌K مورد نیاز معده بسیار مفید است.

• خواص انجیر خشک برای لاغری

براساس علم تغذیه : «اگر میزان انرژی که بدن برای هضم و جذب یک ماده غذایی صرف می کند، از میزان انرژی که پس از هضم و جذب آن ماده غذایی به دست می آورد، کمتر باشد؛ آن ماده غذایی در دسته مواد غذایی لاغرکننده جای می گیرد.» به همین دلیل این روزها؛ انجیر خشک به میوه ای محبوب در رژیم های غذایی کاهش وزن برای متخصصان تغذیه تبدیل شده است.

انجیر خشک سرشار از فیبرهای محلول است. فیبر محلول باعث ایجد احساس سیری طولانی مدت در افراد می شود. ۱۰۰ گرم انجیر خشک ۲ برابر نیاز روزانه انسان به فیبر را تامین می کند. همچنین کالری انجیر خشک پایین است و با خوردن این میوه خشک برای مدت طولانی تری احساس سیری می کنید که به کاهش وزن کمک می کند.

فیبر غذایی گزینه مناسبی برای کاهش وزن افراد با توده چربی زیاد است. علی رغم اثبات خواص انجیر خشک در لاغری؛ بازهم با صد در صد اطمینان نمی توان گفت : این میوه خشک برای کاهش وزن همه افراد با همه مزاج ها، شرایط زندگی، عادات غذایی، نوع چاقی و… مفید است.
نکته مهم : الوو آجیل به شما دوست عزیز پیشنهاد می کند که برای بهبود عادات تغذیه ای و داشتن رژیم غذایی سالم با متخصص تغذیه مشورت کرده و رژیمی متناسب با نوع بدن و زندگی خودتان داشته باشید. می توانید برای تسهیل کاهش وزن و جلوگیری از پرخوری؛ انجیر خشک را هم طبق دستور پزشک خود در رژیم غذایی تان اضافه کنید.

• انجیر خشک؛ یک چاق کننده طبیعی

برخی دیگر از متخصصان تغذیه و کارشناسان طب سنتی انجیر را یک میوه چاق کننده می دانند. کالری و قند بالای این میوه خشک دلیل وجود چنین ادعایی است. این خشکبار اشتهای شما را افزایش داده و با مواد معدنی و املاح خود باعث تقویت قوای جسمانی شما می شود. (با برطرف کردن ضعف بدنی و اشتهای بسیار پایین در افرادی که از لاغری زیاد رنج می برند، به چاق شدن طبیعی آنها کمک می کند.)

برای افزایش وزن با انجیر خشک آن را در عسل و عرق انیسون و یا انیسون دم کرده بخیسانید و سپس میل کنید. انیسون؛ یک بذر گیاهی مانند رازیانه بوده و مصرف آن به همراه انجیر باعث تمیز شدن مجاری غذا در بافت ها می شود. که به جذب بیشتر مواد غذایی و در پی آن افزایش وزن کمک می کند.

مصرف انجیر خشک به همراه شیر سویا و یا کنجد نیز از دیگر روش های افزایش وزن طبیعی است. مصرف انجیر خشک در رژیم افزایش وزن بایستی طبق نظر پزشک و به میزان اعتدال انجام شود. زیاده روی در مصرف این میوه خشک علاوه بر چاقی کنترل نشده باعث افزایش قند خون شما نیز می شود.

مراقب باشید؛ طعم شیرین و پالپ های موجود در انجیر خشک شما را به زیاده روی در مصرف آن ترغیب می کند. همچنین خشک و بدون آب بودن انجیر خشک شده باعث می شود تا حجم کمی از معده را اشغال کرده و شما به سادگی متوجه زیاده روی در مصرف آن نشوید.

نکته مهم : اگر قصد افزایش وزن با انجیر خشک را دارید؛ این خشکبار را صبح ها به صورت ناشتا میل نمایید.

• مفید در چاقی صورت

خواص انجیر خشک در چاقی صورت اثبات شده است. برای چاقی صورت می توانید انجیر خشک شده را همراه با عسل و گردو میل کنید. در صورت اضافه کردن بادام به ترکیب بالا؛ بدن سریعتر واکنش نشان داده و در مدت کوتاه تری به این هدف دست می یابید.

• کمک به گوارش و هضم غذا

انجیر خشک به دلیل داشتن بتاکاروتن، بنزالدهید (ترکیب ضد سرطان)، فلاونوئیدها، آنزیم های گوارشی با نام فیسین به سلامت دستگاه گوارش و هضم بهتر غذا کمک می کند. این میوه خشک به دوست دستگاه گوارش معروف است.

• درمان یبوست

به دلیل سبک زندگی پر استرس و همچنین مصرف مواد غذایی فرآوری شده، این روزها بیماری یبوست بسیار شایع است. معمولا این مشکل جدی گرفته نمی شود اما در صورت طولانی شدن؛ موجب آسیب دیدن دستگاه گوارش شده و حتی در دراز مدت باعث بروز سرطان روده بزرگ می شود.

انجیر خشک یک ملین طبیعی بوده و از بروز این اتفاق جلوگیری می کند. برای این منظور چند عدد انجیر خشک را در گلاب خیسانده و در بین وعده های اصلی غذایی مصرف کنید. فیبرهای موجود در انجیر خشک یک لایه محافظتی روی روده های کوچک و بزرگ ایجاد کرده و سبب کاهش مشکلات گوارشی می شوند.
نکته مهم : مصرف انجیر خشک به همراه روغن زیتون تاثیر بیشتری در درمان یبوست دارد.

• ایمن سازی بدن در برابر سرطان

سرطان سینه و یائسگی دو مسئله مهم در دنیای زنان بوده که علاوه بر اثرات روان شناختی، سلامتی آنها را به شدت تهدید می کند. براساس تحقیقات محققان؛ میوه هایی با فیبر فراوان احتمال ابتلا به سرطان پستان و یائسگی زودرس را کاهش می دهد. از اینرو انجیر خشک، آلو، خرما، سیب و گلابی برای پیشگیری از مشکلات نامبرده شده مفید هستند.

استروژن هورمونی است که اضافی آن در بدن منجر به مشکلاتی مانند : یائسگی، سرطان تخمدان، سرطان سینه، سرطان رحم، افزایش وزن و تغییرات خلقی می شود. انجیر با حذف کردن مقدار اضافی این هورمون از بدن باعث جلوگیری از بیماری های ذکر شده می شود.

همچنین انواع آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامتی بویژه آنتی اکسیدانی به نام فنول در این خشکبار وجود دارد. این آنتی اکسیدان ها خطر ابتلا به بیماری های قلبی و انواع مختلف سرطان را بطور چشمگیری کاهش می دهند.

• تنظیم فشار خون

شیوه زندگی این روزها و مصرف بیش از حد مواد غذایی فرآوری شده؛ بدن را با کمبود پتاسیم مواجه می کند. کمبود پتاسیم منجر به افزایش فشار خون می شود. انجیر خشک شده با سطح بالای پتاسیم و سطح پایین سدیم، یک ماده غذایی ایده آل برای افراد مبتلا به فشار خون بالا بوده و فشار خون را تنظیم می کند.

• درمان بیماری های پوستی

این میوه خشک تا حد زیادی از بروز اختلالات پوستی از قبیل؛ زگیل، جوش های سرسیاه و سرسفید و حتی کیست جلوگیری می کند. بنابراین، افرادی که پوست های حساس و جوش داری داشته و مدام در پی کنترل تغذیه برای محافظت از پوست خود هستند؛ توصیه می شود انجیر خشک را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنند. تا بدین صورت ضمن برخورداری از خواص شگفت انگیز آن به سلامت پوست خود نیز کمک کنند.

• افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن

از دیرباز انجیر خشک شده در درمان سرماخوردگی، ذات الریه، سرخک، آبله و مخملک کاربرد داشته است. در اینجا چند روش بهبود و درمان سرماخوردگی و گلودرد با استفاده از انجیر خشک را بیان می کنیم :

۱. لعاب این میوه خشک موکیلاژ بالایی داشته و به درمان گلودرد و محافظت از گلو کمک می کند. این ماده بطور کلی باعث افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

۲. ویتامین های متعدد این خشکبار به بهبود بسیاری از مشکلات از قبیل؛ تب، سرفه، سینه درد و عفونت ریه کمک شایانی می کند.

۳. جوشانده غلیط انجیر خشک شده برای رفع و بهبود سرماخوردگی مفید و مؤثر است. غر غره کردن این محلول به برطرف شدن گلودرد می شود.

۴. ترکیب شیر و انجیر برای برطرف کردن ورم گلو مفید است. برای تهیه این ترکیب؛ ۵۰۰ گرم شیر و ۵۰ گرم انجیر را ترکیب کرده و به آن ۱۵ دقیقه زمان بدهید. سپس ترکیب ایجاد شده را بنوشید تا گلودردتان درمان شود. (اگر میخواهید که این ترکیب طعم شیرینی داشته باشد، به آن عسل بیفزایید.)

۵. جوشاندن انجیر در شیر؛ شربتی به دست می آید که مصرف ظآن برای نرم شدن سینه و معده مفید است. همچنین غرغره کردن این جوشانده برای نرم شدن گلو مفید است.

۶. شربت انجیر؛ ۵ الی ۱۰ انجیر خشک را در مقداری آب بجوشانید تا به حالت شربت درآید. از این شربت برای تسکین درد گلو، درمان سرفه، درمان التهاب مجاری تنفسی، ذات الریه و درمان سرماخوردگی استفاده کنید. (این شربت همچنین یک ملین سبک و طبیعی بشمار می رود.)

• سلامت قلب

انجیر خشک منبع خوبی از یک ماده معدنی مفید در کنترل فشار خون به نام پتاسیم است. همچنین فیبر محلولی به نام پکتین دارد. این فیبر آزادانه در بدن حرکت کرده و از افزایش کلسترول بدن جلوگیری می کند. فنول ها و اسیدهای چرب امگا۳ و امگا ۶ موجود در این میوه خشک بدن را از ابتلا به بیماری های عروق کرونر محافظت می کند.

(برگ انجیر نیز سطح تری گلیسیرید بدن را کاهش داده و از حمله ی قلبی و سکته ی مغزی جلوگیری می کند.)

• کاهش کلسترول بدن

هنگام ورود انجیر خشک به دستگاه گوارش؛ فیبر محلولی به نام پکتین در طول مسیرش به سمت روده بزرگ، توده های اضافی کلسترول را جارو کرده و به همراه خود به سمت انتهای روده بزرگ می برد. به این روش باعث خارج شدن کلسترول اضافی از بدن می شود.

دیگر فواید انجیر خشک برای بدن

• امگا ۳ انجیر خشک؛ از زایمان زودرس زنان باردار جلوگیری کرده و به سلامت مادر و جنین کمک می کند.

• سرشار از آنتی اکسیدان های قوی و خواص ضد سرطانی

• موکین موجود در دانه های بیشمار این میوه خشک به جمع آوری و خارج کردن ضایعات و مخاط روده کمک می کند.

• آهن فراوان این خشکبار باعث افزایش مقدار هموگلوبین در خون شده و به درمان کم خونی بخصوص در کودکان در حال رشد، نوجوانان، زنان در دوران قاعدگی و زنان باردار کمک شایانی می کند.

• کلسیم فراوان انجیر خشک برای افزایش تراکم استخوان و بهبود استحکام و سلامت استخوان ها مفید است.

• قوه جنسی مردان را تقویت می کند.

• برای بیماران قلبی و عروقی مناسب است.

• برای بیماران کبدی مفید است. (یونانیان برای درمان مشکلات و بیماری های کبدی از انجیر خشک شده استفاده می کردند.)

• باعث بهبود سلامت پوست و مو شده و برای داشتن موهای بلند بسیار مفید است.

• به از بین بردن بیماری های صرع و بواسیر کمک می کند.

• برای سلامت دهان و دندان مفید است.

• کاهش اوره بدن

انجیر خشک و دیابت

مصرف انجیر خشک برای بیماران دیابتی هم مفید و هم مضر است. از طرفی شاخص گلایسمیک ۶۱ و بار گلایسمی ۱۶ باعث افزایش سطح قند خون می شود. در صورتی که در مصرف این میوه خشک زیاده روی کنید؛ می تواند قند خون شما را بالاتر برده و برای بیماری شما خطرناک باشد.

از طرف دیگر؛ انجیر خشک یک پیشنهاد عالی برای بیماران دیابتی به عنوان میان وعده است. چراکه مصرف بیش از اندازه انسولین و داروهای کاهنده قندخون در این بیماران و در دراز مدت باعث بروز بیماری های مختلفی می شود. استفاده از داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی یکی از بهترین راه های جلوگیری از این مشکل است.

خواص انجیر خشک از نظر طب سنتی

از نظر طب سنتی ایران؛‌ طبع انجیر خشک گرم و تر بوده و فواید درمانی آن شامل موارد زیر است :

• کاهنده حرارت بدن و کبد

• ملین طبیعی

• مقوی بدن و قوای جنسی

• تقویت حافظه و قدرت تفکر (بخصوص به همراه دیگر مغزدانه ها)

• رفع بوی بد دهان

• کم خونی

• مفید برای چاقی؛ اگر صبح ناشتا مصرف شود.

• خیسانده آن در گلاب به شکل میان وعده برای یبوست مفید است.

• خیسانده آن در سرکه برای درد طحال مفید است.

• جوشاندن آن در گلاب یا آب به صورت شربت در درمان گلودرد مفید است.

• مفید در رفع سرد مزاجی بدن

• شیخ الرئیس ابوعلی سینا در کتاب قانون؛ انجیر را برای درمان صرع و سرفه مفید دانسته است.

• بقراط؛ از انجیر خشک برای افزایش عقل و درمان بیماری های التهابی مفید می دانست.

• در طب سنتی ایرانی؛ جهت درمان زگیل های پوستی مفید است.

• یونانیان؛ از این خشکبار برای درمان بیماری های کبد، طحال و افزایش ادرار بهره می گرفتند.

• جوشاندن انجیر خشک در شیر؛ برای از بین رفتن تورم لثه، ورم و مخاط دهان مفید است.

• براساس کتب طب سنتی؛ ضمادی که از انجیر خشک با آرد جو و گندم به دست می آید برای ورم دمل ها مناسب است.

• غرغره کردن جوشانده غلیط انجیر خشک؛ جهت از بین بردن گلودرد مفید است.

• زنان باردار برای تقویت حافظه جنین مصرف کنند.

• مصرف خیسانده آن در آب و روغن زیتون در صبح ناشتا؛ در رفع یبوست مفید است.

مضرات زیاده روی در مصرف انجیر خشک

همواره دقت داشته باشید؛ مواد طبیعی تنها صرف طبیعی بودنشان، قطعیتی بر مفید و موثر بودنشان نیست! گاهی ممکن است مواد طبیعی در کنار مفید بودن، مضر بوده و یا حتی آسیب بیشتری به بدن وارد کنند. به همین دلیل از مصرف بیش از اندازه هرماده طبیعی و غیر طبیعی از جمله انجیر خشک پرهیز کنید. برخی از مضرات انجیر خشک شده :

۱. بروز مشکلات معده

مصرف بیش از حد انجیر باعث معده درد، سنگینی معده و بطور کلی مشکلات معده می شود. اگرچه مصرف به اندازه آن به رفع یبوست و همچنین هضم غذا کمک بزرگی می کند. خوردن آب سرد پس از انجیر برای رفع معده در مفید است.

۲. اسهال و نفخ شکم

اسهال و نفخ شکم نیز از جمله مواردی است که در صورت مصرف بیش از اندازه انجیر و انجیر خشک به آن دچار می شوید. برای رفع این مشکلات نیز می توانید پس از صرف انجیر آب بنوشید.

۳. اختلال در جذب کلسیم

اگزالاتهای موجود در انجیر باعث اختلال در جذب کلسیم می شود. با زیاده روی در مصرف انجیر در واقع باعث کمبود کلسیم و ضعف استخوان های خود شده و درب را برای بروز مشکلات و بیماری های مربوط به کمبود کلسیم باز می کند.

۴. خون ریزی و کم خونی همولیتیک

مصرف بی اندازه انجیر به دلیل طبع گرم آن منجر به؛ خونریزی شبکیه، مقعد و واژن می شود. همچنین از دیگر عوار ض زیاده روی در مصرف انجیر می توان به کم خونی همولیتیک اشاره داشت.

تذکر مهم : در صورت مشاهده خونریزی مقعد و واژن ابتدا مصرف انجیر را متوقف کرده و در صورت ادامه دار بودن این مشکل به پزشک معالج مشورت کنید.

۵. مشکلات کلیه و کیسه صفرا

بهتر است افراد مبتلا به مشکلات کلیوی و کیسه صفرا از مصرف انجیر و انجیر خشک پرهیز کنند. چراکه اگزالاتهای موجود در انجیر برای این افراد مضر بوده و ممکن است شرایط بیماری این افراد را بدتر کند.

۶. آسیب به طحال

خروج از حد اعتدال در مصرف انجیر و انجیر خشک می تواند منجر به آسیب طحال شود. طحال وظیفه مهمی در بدن داشته و تولید گلبول های سفید را بر عهده دارد.

۷. آسیب به کبد

مصرف انجیر و انجیر خشک برای سلامتی کبد خصوصا در افرادی که کبد ضعیفی دارند؛ مضر است. توصیه می شود این افراد در صورت علاقه به خوردن این میوه خشک؛ گردو را نیز همراه با آن مصرف نمایند.

۸. تداخل با داروهای رقیق کننده خون

داروهای رقیق کننده خون مانند وافارین (کوادامین) در واقع ویتامین K مورد نیاز بدن را تامین می کنند. این ویتامین عنصر مهمی در رقیق شدن خون بوده و به میزان زیادی در انجیر خشک و خام وجود دارد. مصرف همزمان انجیر و داروهای رقیق کننده ممکن است سطح ویتامین K را بسیار بالاتر از مقدار طبیعی برده و برای سلامتی مضر باشد.

۹. مشکلات روده

در انجیر دانه های ریز بی شماری وجود دارد که به سختی هضم می شوند. هضم نشدن این دانه ها ممکن است موجب انسداد در روده شود. این مورد یکی از خطرناکترین عوارض جانبی انجیر بوده و شما را با مشکلات روده ای مواجه می کند.

۱۰. آلرژی و حساسیت

از مهمترین نشانه های وجود آلرژی یا حساسیت به انجیر و انجیر خشک؛ التهاب، رینیت، شوک آنافیلاکسی و آسم را می توان نام برد. اگرچه انجیر به درمان بیماری های مزمن پوست و تومورهای پوستی کمک می کند، اما با افزایش حساسیت پوست به اشعه های خورشید باعث آسیب دیدن پوست نیز می شود.

پرتوهای خورشید بخصوص اشعه uv برای پوست ما مضر بوده و باعث بروز عوارضی همچون : بثورات پوستی، پیری زودرس، ملانوما و حتی سرطان پوست می گردد. (مصرف زیاد انجیر حساسیت پوست به نور خورشید را افزایش داده و برای افرادی با پوست حساس خطرناک است.)

برخی افراد به خوردن انجیر و انجیر خشک حساسیت دارند. مصرف این میوه خشک برای افراد فوق بایستی با احتیاط و به اندازه های بسیار کم انجام شود. نشانه های حساسیت به این میوه؛ استفراغ، اسهال یا خارش پوست است.

۱۱. افزایش قند خون

قند انجیر خشک شده از انجیر تازه بسیار بیشتر است. مقدار قند انجیر خشک نیز به مراتب از انجیر تازه بیشتر بوده و به سرعت در بدن آزاد می شود. این ویژگی خصوصا برای افراد مبتلا به دیابت نوع۲ بسیار مضر است.

نکته مهم ۱: غذاهای شیرین و با انرژی را باید اوایل روز بخورید تا انرژی و قند آن در طول روز مصرف بشود. به همین دلیل بهتر است که شب ها در مصرف انجیر و انجیر خشک شده احتیاط کنید.

نکته مهم ۲ : انجیر با میوه های اسیدی مانند پرتقال و گریپ فروت سازگار نیست.

نکته مهم ۳ : اگر از هرگونه واکنش آلرژیک و سطح قند خون رنج می برید؛ باید از خوردن انجیر خودداری کنید.

روزانه چقدر انجیر خشک بخوریم؟

انجیر یکی از پرمصرف ترین و قدیمی ترین میوه های دنیاست. شاید مهمترین دلیل محبوبیت این میوه علاوه بر طعم شیرین و مواد مغذی حیاتی بدن؛ آمدن نام آن در کتاب آسمانی (قرآن و تورات) باشد. این میوه که تعداد زیادی هسته دارد، به ۲ صورت خشک و تازه مصرف می شود که هریک خواص درمانی متفاوتی دارند.

میزان مصرف انجیر و انجیر خشک به مزاج بدن شما بستگی دارد. افراد با مزاج گرم کمتر از دیگر افراد انجیر و خصوصا انجیر خشک مصرف کنند. در حالت عادی و در صورتی که هیچگونه مشکل و حساسیتی به این میوه بهشتی ندارید؛ روزانه بین ۳ الی ۷ عدد از آن مفید است.

مقایسه ارزش غذایی انجیر خشک و انجیر تازه

بطور کلی ارزش غذایی انجیر خشک از انجیر تازه بیشتر است. هر ۱۰۰ گرم انجیر خشک:

• ۲۴۹ کالری انرژی (انجیر تازه ۷۴ کالری)

• ۶۴گرم کربوهیدرات (انجیر تازه ۱۹ گرم)

• فیبر ۳ برابر انجیر تازه

• ۳/۳ گرم پروتئین

• ۳۵/۰ میلی گرم ویتامین E

• ۶۰/۱۵ میکروگرم ویتامین K

• ۲۰/۱ میلی گرم ویتامین C

• ۰۹/۰ میلی گرم تیامین (ویتامین B1)

• ۰۸/۰ میلی گرم ریبوفلاوین (ویتامین B2)

• ۶۲/. میلی گرم نیاسین (ویتامین B3)

• ۸۰/۱۵ میلی گرم کولین (ویتامین B4)

• ۴۳/. میلی گرم پانتوتنیک اسید (ویتامین B5)

• ۱۱/. میلی گرم ویتامین B6

• ۹ میکروگرم فولات (ویتامین B6)

نکته مهم ۱ : مواد غذایی شیرین و پرانرژی باید در اوایل روز خورده شوند. در اینصورت انرژی این مواد خود به خود در طول روز سوزانده می شود.

نکته مهم ۲ : هر فردی نیاز به یک برنامه غذایی متناسب با سبک زندگی، عادت های غذایی و وضعیت پزشکی خود دارد. سعی کنید از رژیم هایی که به صورت آنلاین در دسترس بوده و بسیار عمومی هستند؛ استفاده نکنید. چراکه ممکن است این رژیم هابا خصوصیات فردی شما سازگار نبوده و جواب دادن آنها مشروط به موارد بسیاری است.

حتما قبل از انجام یک رژیم غذایی با پزشک یا مشاور تغذیه خود مشورت کنید.

خواص برگ انجیر

– مفید برای درمان التهاب، آبسه، گوش درد، تب، افزایش طول عمر کبد

– نرم کردن سطح PH بدن با سطح بالای آلکن ها

– مفید برای کاهش چربی و قند خون (خاصیت انرژی زا و ملین بودن)

– شیره آن مکملی برای قند استفاده می شود.

– مؤثر در التیام جراحات و زخم ها و جوش خوردن سریع زخم های سطحی (گذاشتن برگ تازه انجیر روی زخم های سطحی برای مدت کوتاهی در درمان و التیام زخم مفید است.)

– استفاده در درمان بواسیر دردناک و متورم

– مفید برای برطرف کردن ورم های بدن

– دم کرده برگ های انجیر جهت تسکین و درمان سرفه استفاده می شود.

– جوشانده سقه های جوان این درخت؛‌آب اضافی را از بدن خارج می کند.

– جوشانده برگ ها برای درمان درد شکم مفید است.

– مفید برای بیماران دیابتی (مقدار انسولین تزریقی مورد نیاز را برای شخص دیابتی کم می کند.)

– پایین آورنده تری گلیسیرید خون

– افزودن آن به آب جوش به عنوان مرهم درد استفاده می شود.

(شیره انجیر برای از بین بردن انواع زگیل و درمان افسردگی مفید است.)

کالری انجیر خشک چقدر است؟

۴۰ گرم انجیر تازه معادل یک چهارم لیوان انجیر خرد شده است؛ حدود ۱۰۶ کالری انرژی دارد. این میزان کالری می تواند ۲۰ درصد انرژی مورد نیاز بدن در روز را تامین کند. کالری انجیر خشک حدود ۵ برابر انجیر تازه است. یعنی یک چهارم فنجان انجیر خشک شده ۵ برابر بیشتر از همان مقدار انجیر تازه کالری دارد.

انجیر خشک با انجیر تازه چه تفاوت های مهمی دارد؟

خشک شدن انجیر با نور و اکسیژن باعث کاهش مواد مغذی آن می شود. برخی از ویتامین های این میوه مانند : ویتامین c و اسیدفولیک آن کاهش چشمگیری پیدا می کند. اما برخی از دیگر ترکیبات مانند : فیبر، آهن، پتاسیم و… آن بطور فشرده تری باقی می ماند. به همین دلیل برخی از اثرات انجیر خشک مانند اثرات ملینی آن افزایش پیدا می کند.

خارج شدن آب انجیر در حین خشک شدن باعث افزایش میزان مواد معدنی، ویتامین ها، قند و کالری موجود در یک واحد آن می شود.

اشتراک گذاری:

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.