معرفی انواع انجیر استهبان+ خواص درمانی

انجیر استهبان

انجیر استهبان از مزارغ دیم استان فارس برداشت شده و مرغوب ترین انجیر ایرانی است. از مهمترین ویژگی های انجیر خشک استهبان می توان به؛ کیفیت بالای محصول، رنگ، بو و طعم طبیعی، ارزش غذایی بالا، عدم آلودگی به آفت و بیماری ها، امکان نگهداری به مدت طولانی و استفاده محدود از سموم در فرآیند تولید آن اشاره داشت.

در فرآیند خشک کردن میوه انجیر استهبان از سموم شیمیایی استفاده نمی شود. همین عامل باعث ارگانیک و طبیعی بودن انجیر خشک استهبان و کیفیت بالای آن می باشد.

انواع انجیر خشک استهبان

درجه بندی انواع انجیر استهبان براساس ریز و درشتی انجیر، بسته یا خندان بودن، رنگ و مغزدار بودن یا نبودن (پوکی) انجام می شود. و تقسیم بندی تجاری این محصول براساس قطر، اندازه، رنگ و میزان شکاف انجیر انجام می شود.

۱. انجیر صد و یک

باکیفیت ترین نوع انجیر استهبان و دارای یک ویژگی خاص است. ویژگی منحصر به فرد این انجیر وجود شکافی در انتهای آن است. این شکاف به دلیل مرغوبیت بالای این محصول ایجاد شده و انجیر صد و یک را به گرانترین انجیر موجود در استهبان تبدیل کرده است.

انجیر صد و یک محصول یک درخت خاص نیست؛ بلکه محصولی خاص از یک درخت انجیر معمولی بوده و میزان آن در مقایسه با دیگر انواع انجیر بسیار کم است. به همین خاطر این نوع انجیر به نام انجیر صد و یک معروف شده است.

میزان برداشت این انجیر در سال های مختلف و حتی دفعات مختلف برداشت سالیانه انجیر متفاوت است. دلیل شکفتن این انجیر؛ بالارفتن میزان گرده افشانی، میزان رطوبت، در دسترس بودن مواد غذایی مورد نیاز درخت، نوع خاک، میزان کوددهی و نوع درخت است.

۲. انجیر فرخی

انجیر فرخی بیشترین میزان برداشت انجیر سالیانه در استهبان و همچنین بیشترین میزان صادرات انجیر کشور را به خود اختصاص داده است. خشک شده انجیر فرخی در خشکبار فروشی های سراسر کشور به میزان زیادی خرید و فروش می شود.

استیول این انجیر شکاف نخورده و یا به مقدار بسیار کمی شکفته شده است. قیمت انجیر خشک فرجی به اندازه میوه، رنگ میوه و میزان شکاف خوردن استیول آن بستگی دارد. انجیر خشک های بزرگتر، دارای رنگ سفیدتر و میزان شکاف خوردگی بیشتر؛ با قیمت بیشتری خرید و فروش می شود.

۳. انجیر منگ

از ویژگی های مهم این انجیر می توان به؛ ریز بودن، رنگ سیاه و استیول کاملا بسته اشاره داشت. و در درجه بندی انواع انجیر خشک استهبان یک انجیر خشک درجه ۳ است. میزان برداشت آن در سال های مختلف و مناطق مختلف از کمتر از ۵٪ تا بیشتر از ۴۰٪ متغیر است.

از انجیر منگ بیشتر در تهیه فرآورده های مختلف انجیر مانند : شیره انجیر، کلوچه، بیسکوییت انجیر، مربا و مسقطی استفاده می شود.

۴. انجیر قاقو

نوعی انجیر خشک استهبان با ظاهری شکننده و سبک می باشد. وزن این انجیر از دیگر انواع انجیر خشک کمتر و پوست آن نیز صاف تر است. چین و چروک پوست این انجیر خشک به طور قابل توجهی کمتر از دیگر انواع انجیر خشک است.
گوشت انجیر قاقو به دلیل کمبود بیش از حد رطوبت در میوه، کاملا خشک و فاقد هرگونه شیره است. این امر مهمترین دلیل از بین رفتن مرغوبیت این نوع انجیر است. اصلی ترین دلیل قاقو شدن انجیر؛ کاهش فعالیت های فتوسنتزی درخت در اثر از بین رفتن کلروفیل های برگ انجیر می باشد.

چرا برخی انجیرها سیاه و ریز هستند؟

• بالا بودن میزان باردهی درخت انجیر
• بالا بودن درجه حرارت هوا در هنگام رسیدن میوه ها
• هرس نامناسب درخت انجیر
• وزش باد در هنگام رسیدن میوه
• وقوع بارندگی در زمان رسیدن میوه ها
• نرسیدن نور کافی به میوه هایی که وسط درخت هستنند.

تقسیم بندی تجاری انواع انجیرخشک استهبان

• تقسیم بندی براساس اندازه

۱- انجیر خشک AAA (سه آ) : اندازه بیش از ۲۳ میلی متر
۲- انجیر خشک AA (دو آ) : با اندازه بین ۱۸ الی ۲۲ میلی متر
۳- انجیر خشک A (آ) : با اندازه بین ۱۴ الی ۱۸ میلی متر
۴- انجیر خشک B (بی) : با اندازه بین ۵ الی ۱۴ میلی متر
۵- انجیر خشک C (سی) : با اندازه کمتر از ۵ میلی متر

• تقسیم بندی براساس رنگ انجیر

در این نوع تقسیم بندی رنگ داخلی و خارجی انجیر خشک مورد توجه قرار می گیرد.
۱- سوپر A : رنگ این انجیر سفید، سالم و بدون خرابی بوده و بین ۵ الی ۱۰ درصد انجیر غنچه دارد.
۲- A معمولی : رنگ آن خوب و سفید است.
۳- A ضعیف : رنگ آن سیاه و چرک است. (سفید نیست.)
۴- A ضایعات : این انجیرها از لحاظ اندازه در این رده قرار گرفته و گنجشک خورده و له می باشند.
۵- انجیر های AA و AAA: درجه بندی ها مشابه انجیر A است.
۶- انجیرهای B و C: این انجیرها مدل سوپر ندارند.

• تقسیم بندی براساس شکاف استیول

۱- انجیر ممتاز

این انجیر خشک مخلوطی از ۲ نوع انجیر خشک استهبان است. ۳۰ ٪ آن AA سوپر و ۷۰ ٪ آن انجیر A سوپر است.

۲- انجیر پرک و غنچه

• انجیر صد و یک : انجیری که استیول آن کاملا شکاف خورده باشد.
• انجیر پرک : انجیری که میزان شکاف خوردگی استیول آن ها زیاد باشد. رنگ این انجیر نیز باید سفید و اندازه آن در دسته انجیرهای AAA است.
• انجیر غنچه : میزان شکاف خوردگی این انجیر کم است. (انجیرهایی که میزان شکاف خوردگی آن ها متوسط باشد به عنوان صد و یک شناخته می شوند.)

۳- انجیر گل پرک

مخلوطی از دو نوع انجیر پرک و غنجه با سایز مشابه AAA می باشد.

۴- انجیر چرخی

استیول این انجیر ها بسته و رنگ آن کاملا سفید است.

خواص انجیر خشک استهبان

این محصول که از مزارع دیم استان فارس برداشت می شود؛ سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان بوده و برای درمان بیماری و مشکلات زیادی مفید است. در زیر الوو آجیل برخی از مهمترین خواص این میوه بهشتی را بیان می کند :

• کاهش کلسترل خون : این محصول منبع عظیم فنل و اسیدهای چرب امگا۳ و امگا ۶ است. به همین دلیل باعث کاهش سطح LDL یا همان کلسترول بد خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود.
• فیبر فراوان : این میوه به تنهایی می تواند ۲۰ درصد نیاز روزانه بدن انسان به فیبر را تامین کند.
• آنتی اکسیدان قوی : آنتی اکسیدان های فراوان این میوه خشک از بدن در برابر رادیکال های آزاد و بروز سرطان محافظت می کند.
• بهبود عملکرد سیستم گوارش : انجیر دارای پروبیوتیک است که این ماده باکتری های مفید روده را تحریک کرده و باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی می شود.
• انجیر خشک استهبان منبع عالی پتاسیم، کلسیم و منیزیم است که باعث تنظیم فشار خون، رشد استخوان ها و کنترل قند خون می شود.

فروش انجیر استهبان

برای فروش انجیر استهبان تازه و همچنین انجیر خشک استهبان به صورت اینترنتی اقدام کنید. فروش اینترنتی این محصول به میزان زیاد و در سراسر کشور انجام می شود. خریداران انجیر خشک استهبان پیش از هرکاری در اینترنت این محصول را سرچ می کنند.

دلیل مهم این امر در دسترس بودن محصول باکیفیت، فروش بی واسطه و قیمت مطلوب محصولات در فضای اینترنتی است. اگر شما تولید کننده انجیر استهبان بوده و قصد تامین نیاز فروشگاه های اینترنتی را دارید؛ کافی است که با مسئول این فروشگاه ها ارتباط برقرار کنید.

فروش انجیر استهبان در فروشگاه های اینترنتی بدون محدودیت انجام می شود. کافی است شما یکی از تامین کنندگان این فروشگاه ها باشید؛ تا بدین روش مشتریانی دائم و وفادار داشته باشید.

اشتراک گذاری:

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.