خواص کشمش و مویز
خواص کشمش و مویز

خواص کشمش و مویز

کشمش و مویز میوه خشک های کوچکی با مواد مغذی و فیبر فراوان بوده و انرژی بدن را زیاد می کنند. اغلب خواص شناخته شده برای کشمش و مویز مشابه بوده و تنها در چند مورد بخصوص بسته به نوع انگور استفاده شده و نحوه فرآوری متفاوتند. مویز نسبت به کشمش طبیعی و ارگانیک تر بوده و در فرآیند تولید آن از مواد شیمیایی و جانبی استفاده نمی شود.

کشاوورزان از گونه های مختلف انگور و به روش های متفاوتی انواع کشمش را فرآوری می کنند. هریک از کشمش های تولید شده دارای خواص درمانی متفاوت و ارزش غذایی بالایی هستند. به صورت کلی کشمش ها به سه گروه : کشمش تیزابی، کشمش انگوری و کشمش آفتابی تقسیم می شوند.

پیشینه تولید و مصرف کشمش که یکی از تنقلات باستانی محسوب می شود؛ حدودا به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد برمیگردد. نام کشمش برای ما یادآوری طعمی شیرین و یک میان وعده و خشکبار محبوب و مفید است. این میوه خشک شده میان وعده مناسبی برای بیماران دیابتی است.

مواد مغذی کشمش

براساس داده های انجمن کشاورزی آمریکا کشمش منبع مناسبی از؛ انرژی، فیبر، پروتئین، کربوهیدرات، پتاسیم، ویتامین ث، کلسیم، منیزیم، فسفر، سدیم و همچنین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مفیدی از جمله؛ تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، آهن و روی است.

جالب است بدانید؛ میزان کلسترول موجود در کشمش صفر است. از این رو برای افراد مبتلا به چربی خون گزینه مناسبی است.

ارزش غذایی کشمش

هر ۱۰۰ گرم کشمش شامل‌ :
• ۲۹۵ کالری انرژی
• ۲۳ درصد پتاسیم
• ۲۶ درصد کربوهیدرات
• ۷ درصد منیزیم
• ۵ درصد پروتئین
• ۲ درصد کلسیم
• ۹ درصد ویتامین ث
• ۱۰ درصد ویتامین ب
• ۲۸ درصد فیبر می باشد.

ارزش غذایی کشمش

فواید درمانی انوع کشمش

از دیرباز کشمش جهت؛ بهبود هضم غذا، سلامت استخوان ها، بالابردن سطح آهن خون و درمان کم خونی، درمان اسیدوز، درمان نفخ، تب، اختلال عملکرد جنسی، کمک به افزایش وزن، تاثیر مثبت روی سلامت چشم، دندان و موها شناخته شده است. این خشکبار علی رغم قند و کالری بالا، شاخص گلیسمی پایینی دارد.

برای این میوه خشک شده خواص درمانی زیادی بیان شده و الوو آجیل در این مقاله به شرح کامل هریک از این خواص می پردازد. برای آشنایی با ویژگی های شگفت انگیز کشمش در پیشگیری و درمان بیماری هایی که این روزها به مشکل بزرگ انسان ها تبدیل شده است با ما همراه باشید.

خواص کشمش

علاقه ایرانیان و جهانیان به خرید کشمش چیزی فراتر از طعم دلپذیر آن است. مصرف کنندگان به خوبی میدانند که خواص کشمش به سلامت جسمی و روحی آنان کمک شایانی کرده و درب را به روی بیماری های صعب العلاج مختلفی می بندد. برخی از خواص کشمش عبارتند از :

۱. بهبود سلامت دستگاه گوارش

انگور خشک شده سرشار از فیبر نامحول و یک ملین طبیعی است. فیبر نامحلول در مقدار زیادی آب قرار داشته و باعث جذب مایعات طبیعی در بدن می شود. (این قیبر وقتی در معرض آب قرار میگیرد حجمش زیاد می شود.) بدین روش موجب بهبود حرکات روده، سهولت حرکت مواد غذایی در داخل روده و رهایی از علائم یبوست و انسداد روده می شود.

براساس مطالعات انجام شده در مرکز تحقیقات و مطالعات سلامتی بنیاد لس آلتوس کالیفرنیا؛ با مصرف منظم کشمش به صورت ۲ وعده در روز؛ به درمان یبوست و بهبود عملکرد روده ها کمک زیادی می کنید. بدین ترتیب شما بدنتان را در مقابل ابتلا به سرطان روده بزرگ (سرطان کولون) مقاوم می کنید.

۲. درمان نفخ شکم

فیبر کشمش به دفع مواد مضر و سموم از دستگاه گوارش نیز کمک می کند. همچنین از بروز بیماری های روده، رشد باکتری ها و ناراحتی های ناشی از نفخ شکم جلوگیری می کند.

۳. پیشگیری و درمان کم خونی

آهن فراوان موجود در این میوه خشک شده به طور مستقیم در درمان کم خونی یا آمنیا موثر است. همچنین وجود بسیاری از ویتامین های پیچیده گروه ‌B؛ به تشکیل خون جدید در بدن کمک می کند. مس زیاد موجود در کشمش نیز برای تولید گلبول های قرمز خون ضروری است.

۴. تقویت سلامت دهان و دندادن

کشمش غنی از کلسیم بوده و به تقویت مینای دندان برای ترمیم دوباره کمک می کند. بور موجود در این محصول برای جلوگیری از رشد میکروب های دهانی و تقویت دندان ها مفید است.

ماده ای به نام اسید اولئانولیک در انگور خشک شده موجود است که نقش مهمی در محافظت از دندان ها در برابر فرسایش، ایجاد حفره و شکنندگی دارد. این ماده بطور مستقیم از رشد ۲ نوع از باکتری هایی که عامل کرم خوردگی و پوسیدگی دندان هستند، جلوگیری می کند.

نکته جالب : براساس آزمایش انجام شده در گروه دندان پزشکی کودکان در دانشگاه ایلینوی شیکاگو؛ هرچه بیشتر میوه خشکی به دندانهایتان بچسبد، بهتر است. چراکه تماس طولانی مدت میوه خشک و دندان ها باعث اثرگذاری اسید اولینولیک به دندان ها شده و از رشد باکتری های مضر جلوگیری می کند.

۵. کمک به سلامت استخوان ها

در این خشکبار کلسیم و بورون زیادی وجود دارد. این دو ماده در کنارهم باعث ارتقاء سلامت استخوان ها می شوند. همانطور که میدانید؛ کلسیم عنصر اصلی موجود در بافت استخوان هاست. همچنین بورون برای ایجاد استخوان های سالم و جذب موثر کلسیم ضروری است.

بورون به جهت جلوگیری از پوکی استخوان در اثر یائسگی در زنان مفید بوده و باعث سلامت استخوان ها و مفاصل بدن می شود. با مصرف انگور خشک شده در کنار مصرف شیر؛ برای جلوگیری از کاهش مقدار کلسیم مورد نیاز بدن و در نهایت کاهش استحکام استخوان ها بسیار مفید است.

پتاسیم موجود در کشمش نیز یکی دیگر از مواد مغذی اساسی برای رشد و استحکام استخوانهاست. با دریافت پتاسیم بالای موجود در این میوه خشک خطر ابتلا به پوکی استخوان را از خود دور کنید.

بور؛ یک ماده معدنی است که باعث جذب کلسیم در بدن شده و بدین روش به سلامت و استحکام استخوان ها کمک و از پوسیدگی آنها جلوگیری می کند.

۶. خواص کشمش در بهبود سلامت پوست

آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و سلنیوم موجود در کشمش برای؛ جوان سازی، درخشندگی پوست، از بین رفتن چین و چروک، افزایش طراوت و شادابی پوست، جلوگیری از پیری پوست و ایجاد آکنه و لک و مک مفید است. خواص ژرمتیک قوی کشمش از بروز پسوریازیس و آکنه جلوگیری می کند.

۷. ارتقاء سلامت مو

اگر به داشتن موهای ضخیم و براق علاقه دارید؛ کشمش را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. چراکه ویتامین ث فراوان این میوه خشک شده از آسیب سلولی جلوگیری می کند.

خواص ضد التهابی این خشکبار از سوزش پوست سر، شوره و سفت شدن پوست سر جلوگیری می کند. همینطور با تقویت فولیکول های موی سر باعث پیشگیری و درمان ریزش مو در افراد می شود.

۸. کمک به کاهش فشار خون

تحقیقات نشان میدهد که اثرات مستقیمی بین کاهش فشار خون و مصرف روزانه کشمش وجود دارد. متخصصان تغذیه معتقدند که مقدار بالای پتاسیم این میوه خشک برای کاهش تنش عروق خونی و فشار خون مفید است. توصیه پزشکان نیز به افراد دارای فشار خون بالا مصرف کشمش به جای قند است.

همچنین فیبر رژیمی موجود در این میوه خشک بر روی عروق خونی اثر گذاشته و سفتی آنها را کاهش می دهد. که این فرآیند تاثیر مثبتی بر کاهش فشار خون دارد.

۹. بهبود عملکرد کلیه ها

پتاسیم فراوان موجود در کشمش و مویز به جلوگیری از شکل گیری و عود سنگ کلیه کمک کرده و از تشکیل مجدد سنگ در کلیه ها جلوگیری می کند.

۱۰. خواص کشمش در کنترل دیابت

این محصول با کاهش واکنش انسولینی بعد از مصرف غذا، جلوی فوران یا جهش یکباره انسولین پس از مصرف یک وعده غذایی را می گیرد. بدین ترتیب به کنترل دیابت و سطح قند خون بدن کمک می کند.

این میوه خشک به ترشح هورمون های لپتین و گرلین که مسئول اعلام گرسنگی یا سیری در بدن هستند نیز کمک می کند. شاخص گلیسمی در کشمش بسیار پایین بوده و کلسترول این ماده نیز صفر است.

۱۱. سم زدایی بدن

وظیفه اصلی کبد پاکسازی بدن از سموم است. این سموم به دلیل مصرف زیاد فرآورده های خوراکی ناسالم و نیز تحت تاثیر محیط زندگی و کار در بدن ایجاد می شوند. اگر میزان این سموم در بدن زیاد باشد؛ آن ها در کبد انباشته شده و مانع از فعالیت درست کبد می شوند.

کشمش را یک شبانه روز خیسانده و سپس خود کشمش و آب کشمش را نوش جان کنید. این میوه خشک و حتی آب آن غنی از بیوفلاوونویدها بوده و از بدن در مقابل فعالیت رادیکال های آزاد محافظت می کند. آب کشمش باعث تصفیه خون و افزایش سلامت کبد می شود.

بطور کلی کشمش و مویز به خارج کردن کبد از زیر فشار دفع سموم بدن کمک فراوانی می کند. پس توصیه می شود هر روز به میزان کافی کشمش بخورید.

۱۲. خواص کشمش برای تقویت حافظه

براساس تحقیقات انجام شده و طبق گفته پزشکان و متخصصین تغذیه؛ کشمش و مویز تاثیر زیادی در تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر دارند. این محصول به عنوان یکی از بهترین خوراکی های بازدارنده از آلزایمر شناخته شده است.

۱۳. کاهش وزن و لاغری

تاثیر زیاد کشمش در کاهش وزن و لاغری علی رغم کالری و قند بالا؛ معجزه است. فیبر این ماده به هضم بهتر غذا کمک کرده و تاثیر زیادی در اصلاح عادات غذایی و لاغری دارد. این محصول یک میان وعده طبیعی و جایگزین مناسبی برای قندهای ناسالم در رژیم های غذایی است.

مصرف منظم این میوه خشک باعث ایجاد احساس سیری در فرد شده و بدین روش مانع از پرخوری فرد می شود. اگر اضافه وزن داشته و قصد کاهش وزن دارید؛ کشمش را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۱۴. پیشگیری از سرطان

کشمش یک منبع طبیعی از پلی فنول ها و آنتی اکسیدان های مختلف است. این مواد خواص ضد التهابی داشته و باعث جلوگیری از انواع سرطان بخصوص سرطان روده بزرگ (کولون) می شوند. همچنین این خشکبار سطح بالایی از آنتی اکسیدانی به نام کاتچین دارد.

کاتچین یک آنتی اکسیدان پلی فنولی بوده که بطور طبیعی در خون به مقدار کمی وجود دارد. این آنتی اکسیدان باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد موجود در خون شده و بدین روش به مبارزه با بیماری سرطان کمک بزرگی می کند. رادیکال های آزاد از مهمترین عوامل رشد غیر طبیعی سلول ها و بروز سرطان هستند.

فیبر بالای این میوه خشک نیز باعث از بین رفتن سموم مختلف از بدن می شود. همچنین عملکرد دستگاه گوارش را بهبود داده و بدین ترتیب باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان بخصوص سرطان روده بزرگ و دستگاه گوارش می شود.

۱۵. کاهش کلسترول

مقدار بالای پتاسیم، فیبر، پلی فنول، اسید فنولیک، تانین و آنتی اکسیدان در کشمش به سوخت کلسترول در بدن و کنترل سطح کلسترول خون کمک می کند. این ترکیبات همچنین موجب کاهش فشار خون شده و با کاهش کلسترول و فشار خون برای تقویت و بهبود عملکرد قلب موثر است.

۱۶. افزایش قدرت باروری

براساس تحقیقی که بر روی ۱۸۰ بیمار مبتلا به آنتوسپرمی (یک بیماری که در آن تحرک اسپرم های فرد کاهش می یابد.) ثابت شده است که کشمش به دلیل برخورداری از ماده ای به نام آرژنین در اختلال نعوذ مفید است. آرژنین یک اسید آمینه بوده و باعث افزایش کیفیت و کمیت اسپرم ها می شود.

همچنین کشمش یک ماده معروف در تقویت و تحریک میل جنسی افراد است. در گذشته از این خشکبار برای افزایش قدرت باروری در مردان و بهبود کیفیت رابطه جنسی استفاده می شده است.

۱۷. بهبود سلامت چشم ها

کشمش غنی از آنتی اکسیدانی به نام اسید فنولیک است. این ماده برای سلامت چشم مفید بوده و از چشم در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. رادیکال های آزاد به سلامت چشم آسیب رسانده و باعث تضعیف قدرت بینایی و بروز بیماری آب مروارید می شوند.

مواد معدنی موجود در این خشکبار باعث تقویت نور چشم شده و از تنبلی و ضعف چشم ها پیشگیری می کند. اگر فردی اهل مطالعه و یا فعالیت زیاد با کامپیوتر و گوشی موبایل هستید؛ توصیه می کنیم کشمش را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۱۸. درمان بی خوابی و استرس

کم خوابی، باکیفیت و عمیق نبودن خواب یکی از مهمترین دلایل استرس افراد است. زمانی که در خواب عمیق شبانه قرار داریم بدن با استفاده از هورمورن رشد، هورمون های استرس زا را از بین می برد. البته مشغله های کاری نیز در بروز استرس بی تاثیر نیستند. اما داشتن خواب کافی و مفید از مهمترین عوامل از بین برنده استرس است.

دیده شده است که افرادی مبتلا به کمبود آهن و کم خونی بیش از دیگر افراد از مشکلات کم خوابی و بی خوابی رنج می برند. مصرف کشمش که سرشار از آهن است؛ خواب شب شما را تضمین کرده و کیفیت خواب را بهبود می بخشد. بدین روش میزان زیادی از استرس شما را نیز کاهش می دهد.

اگر از استرس بالا رنج برده و یا پرکار و دارای مشاغل سخت هستید؛ همراه با نوشیدنی و دمنوش های آرامش بخش خود به جای قند و نبات از کشمش ارگانیک و سالم استفاده کنید.

۱۹. پیشگیری از اسیدوز

اسیدوز به وضعیتی گفته می شود که؛ میزان اسیدیته خون (سموم موجود در خون) افزایش یافته و یا گازهایی در سیستم تنفسی فرد وجود دارد. این بیماری باعث بیماری های پوستی، آسیب به اندام های داخلی، نقرس، نارسایی کلیه و بسیاری از مشکلات جسمی دیگر می شود.

پتاسیم و منیزیم موجود در کشمش از معروف ترین آنتی اکسیدان ها برای برقراری تعادل PH در بدن هستند. این دوماده پایه ای برای مقیاس PH در نظر گرفته می شوند. بطور کلی کشمش ها درمان طبیعی اسیدوز محسوب می شوند.

۲۰. کمک به افزایش وزن طبیعی

افرادی که از پایین بودن وزن خود رنج برده و به دنبال روشی طبیعی و بدون مصرف مقدار زیادی کلسترول برای افزایش وزن خود هستند؛ مصرف کشمش را امتحان کنند. این خشکبار سرشار از دو قند طبیعی گلوگز و فروکتوز بوده و می تواند انرژی مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

جالب اینجاست که کشمش به کاهش وزن و افزایش وزن هردو کمک می کند. بهتر است از این منظر به این میوه خشک شده نگاه کنم که باعث بهبود رژیم غذایی و اصلاح عادات غذایی شده و با اصلاح عادات غذایی هردو مشکل وزن پایین و وزن بالا را حل می کند.

افرادی که قصد لاغر شدن با کشمش را دارند؛ در میزان مصرف خود دقت کافی داشته باشند. چراکه مصرف بیش از حد این میوه خشک به دلیل کالری و قند طبیعی بالا می تواند موجب افزایش وزن در ایشان نیز بشود.

۲۱. افزایش مواد مغذی در بدن

ویتامین ها، آمینو اسیدها و مواد معدنی موجود در کشمش بخصوص موادی مانند سلنیوم و فسفر برای افزایش مواد مغذی در بدن مفید هستند. سلنیوم و فسفر باعث افزایش جذب مواد مغذی و ویتامین ها در بدن شده و بدین روش باعث بهبود کلی انرژی و قدرت سیستم ایمنی بدن می شود.

این خشکبار یک ماده ایده آل در رژیم غذایی ورزشکاران و بدنسازان است. این میوه خشک می تواند انرژی و قدرت بدنی ورزشکاران را افزایش داده و مواد مغذی مورد نیاز بدنشان پس از انجام تمرینات سخت را تامین کند.

۲۲. بهبود دردهای آرتریت

شواهد عملی حاکی از آن است که افرادی با علائم آرتریت و دردهای مزمن؛ در صورتی که بین ۱ الی ۸ هفته روزی ۱۰ دانه کشمش پلویی مصرف کنند، بهبود می یابند. کشمش پلویی یک خوددرمانی معروف جهت بهبود دردهای مزمنی مانند دردهای آرتریت است.

۲۳. جلوگیری از التهاب و عفونت

آنتی اکسیدان های موجود در این میوه خشک خاصیت ضد التهابی دارند. این مواد بهترین گزینه برای جلوگیری و درمان مشکلات و بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی هستند.

خواص مویز

آیا کشمش برای دیابت ضرر دارد؟

علی رغم تمام تحقیقات انجام شده برای فواید کشمش در کنترل دیابت؛ همچنان همواره برای بیماران دیابتی این سوال پیش می آید که آیا کشمش برای دیابت ضرر دارد؟ یا اینکه آیا قند بالای کشمش برای دیابت ضرر دارد؟ بصورت کلی پاسخ این سوالات منفی است. اما در ادامه الوو آجیل قصد دارد تا دلایل این امر را به صورت شفاف بیان کند.

همانطور که میدانید؛ کشمش بسیار شیرین بوده و سرشار از قند طبیعی است. علاوه بر اینکه این قند طبیعی برای بدن ضرر ندارد، حتی برای کنترل قند خون نیز بسیار مفید است. مصرف میزان مشخصی کشمش (باتوجه به تشخیص پزشک) مانع از افزایش و کاهش یکباره قند خون پس از صرف غذا می شود.

کشمش واکنش انسولینی بدن پس از مصرف یک وعده غذایی را کاهش داده و مانع از افت و خیز میزان انسولین در بدن افراد دیابتی می شود. افت و خیز انسولین و افزایش و کاهش ناگهانی قند خون یکی از عمده مشکلاتی است که افراد مبتلا به دیابت با آن دست به گریبانند.

شاخص گلیسمی کشمش چقدر است؟

شاخص گلوکز و گلیسمی کشمش متوسط بوده و در صورت رعایت اصل اعتدال برای بیماران دیابتی مفید است. شاخص گلوکر و یا شاخص گلیسمی یک مقیاس برای درجه بندی کربوهیدارت ها با توجه به سرعت افزایش قند خود می باشد. هرچه این عدد پایین تر باشد بهتر است. عدد پایین آن به این معنی است که افزایش قند خون به تدریج انجام شده و جهش انسولین در بدن دیده نمی شود.

در حالی که شاخص گلیسمی محصولات شکری مانند کیک و بیسکوییت بسیار بالاست. بدین معنی که با خوردن این محصولات مقدار زیادی مواد قندی وارد خون شده که واکنش سریع انسولین را در پی دارد. پس از مدتی کوتاه نیز این قند از خون جمع آوری شده و فرد احساس گرسنگی میکند. (خواص کشمش در درمان و بهبود دیابت بابت همین شاخص گلیسمی پایین آن است.)

تذکر به بیماران مبتلا به دیابتی

مصرف هر ماده غذایی باید به اندازه متعادل باشد. زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی مشکلاتی را برای بدن به همراه می آورد. حال این مشکل در مورد میوه های خشک شده و خشکبار به دلیل خوش خوراک و کم حجم بودن بیشتر دیده می شود.

ممکن است شما ندانید که تنها با خوردن چند دانه کشمش بیشتر چه ضربه ای به سلامتی خودتان وارد می کنید. پس باید دقت داشته باشید که قبل از هرچیز درمورد میزان مناسب مصرف کشمش با پزشک معالج خود مشورت کرده و هرگز از این عدد گذر نکنید. (توجه بیش از حد به خواص کشمش و مویز و بی توجهی به مضرات زیاده روی در مصرف ممکن است سطح قندخون را به شدت بالا ببرد.)

کشمش و زنان باردار

یکی از رایج ترین مشکلات زنان باردار؛ کمبود آهن خون و کم خونی ناشی از فقر آهن است. این مشکل برای سلامتی مادر و جنین بسیار خطرناک است. علائمی که نشان می دهند شما با کم خونی ناشی از کمبود آهن خون مواجه هستید:

• سردرد
• سرگیجه
• بی حالی
• مشکلات خواب و…

از آنجایی که کشمش غنی از آهن است؛ مصرف این خشکبار در دوران بارداری و حتی شیردهی بسیار مفید است. زنان باردار و خانم های شیرده بهتر است برای بهبود سلامت خود و جنین یا کودکشان، کشمش را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

هشدار به زنان باردار

کشمش یا همان انگور خشک شده برای مصرف در دوران بارداری مناسب است. اما دقت کنید که طعم خوب و دلنشین این محصول شما را به مصرف بیش از اندازه آن خصوصا در زمان هایی که ویار خوراکی های شیرین دارید؛ ترغیب نکند.

مصرف بیش از حد آن ممکن است موجب بروز؛ ناراحتی های معده، اسهال، سایر مشکلات گوارشی مانند گاز و نفخ می شود. برای تعیین میزان مناسب مصرف حتما با پزشک خود مشورت کرده و سپس با مصرف این خوراکی پرخاصیت و سرشار از مواد مغذی به سلامت خود و جنین تان کمک کنید.

کشمش و کبد چرب

بیماری کبد چرب یا چرب شدن کبد؛ یک بیماری شایع در جوامع امروزی است. این بیماری که درصورت درمان نشدن بسیار خطرناک و کشنده است، حاصل رژیم غذایی نامناسب، مصرف مواد غذایی ناسالم و فرآوری شده، مصرف بیش از حد فست فود و ادویه است.

بیمارانی که به کبد چرب مبتلا هستند؛ بایستی بیش از دیگر افراد مراقب تغذیه و مواد غذایی مصرفی خود باشند. مهمترین اصل در درمان کبد چرب اصلاح عادت های غلط غذایی و پیشگیری از پرخوری است. بهتر است این افراد مصرف فست فود، نوشابه، مواد قندی و کلیه غذاهای چرب را حداقل تا پایان دوران بهبودی به کلی کنار بگذارند.

کشمش یک میان وعده مفید برای این افراد و جایگزین مناسبی برای قند و دیگر شیرینی جات است. کشمش با خاصیت سم زدایی کبد و دفع سموم از بدن و همچنین تصفیه خون می تواند به تسریع روند درمان این بیماران کمک شایانی کند. اما این اتفاق زمانی رخ می دهد که افراد به اندازه و طبق نظر پزشک به مصرف این خشکبار بپردازند.

مضرات مصرف بیش از حد کشمش

بیان کردن مضرات مصرف بیش از حد و زیاده روی در مصرف کشمش نیز خالی از لطف نیست. هرگز فراموش نکنید که حتی مصرف بی خطر ترین مواد غذایی و داروها نیز باعث آسیب وارد شدن به بخش های مختلفی از بدن می شود. برخی از مضرات کشمش :

• افزایش فشار خون؛ مصرف زیاد کشمش برای سلامت قلب شما مضر است. توصیه می شود اگر فشار خون بالایی دارید، هر روز ۸ الی ۱۰ دانه کشمش مصرف کرده و از خوردن بیش از این مقدار خودداری کنید.
• مصرف فیبر بیش از حد برای عملکرد درست شکم مضر بوده و ممکن است موجب ابتلا به اسهال شود.
• مصرف میزان کشمش زیاد به مدت طولانی؛ باعث آسیب در سیستم ایمنی بدن می شود. چراکه مقدار آنتی اکسیدان این محصول بسیار زیاد است.
• چاقی و افزایش وزن به دلیل دریافت قند و کالری زیاد
• ایجاد آلرژی و حساسیت در افراد مستعد و حساس
• ایجاد مشکلات تنفسی
• خس خس کردن سینه

چه مقدار کشمش در روز مصرف کنیم؟

توصیه الوو آجیل به شما دوست عزیز این است؛ که روزانه بیشتر از ۳۰ گرم کشمش مصرف نکنید. براساس توصیه برخی کارشناسان تغذیه؛ بهتر است هر روز یک فنجان چای را به همراه ۲ الی ۳ عدد کشمش نوش جان کرده و از این ترکیب لذت ببرید.

تذکر مهم : بیماران دیابتی و افراد مبتلا به قند خون بالا و کلیه کسانی که به هر دلیل تغذیه خود را کنترل می کنند، قبل از مصرف کشمش با پزشک معالج خو مشورت کنند.

اشتراک گذاری:

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.