میوه خشک در دوران بارداری مفید است یا مضر؟!
میوه خشک در بارداری

میوه خشک در بارداری

بارداری یک دوران شیرین و البته حساس در زندگی خانم هاست. خانم ها در این دوران نگرانی زیادی در مورد مصرف یا عدم مصرف مواد غذایی مختلف دارند. این نگرانی کاملا طبیعی بوده و زنان باردار بیش از هر چیزی باید روی سلامت خود و جنین داخل رحم شان تمرکز کنند. همچنین خانم های باردار با سوالات زیادی پیرامون مصرف میوه خشک در دوران بارداری مواجه هستند.

زنان باردار معمولا اطلاعات زیادی را از طریق دوستان و خانواده خود دریافت می کنند. تناقض در برخی گفته های اطرافیان ممکن است شما را سردرگم تر از قبل کند. برای اطمینان خاطر شما میتوانید از منابع معتبر برای مطالعه استفاده کرده و سپس با پزشک خود نیز مشورت کنید.

مصرف به اندازه میوه خشک نه تنها بی خطر بوده بلکه به سلامت و رشد بهتر جنین شما نیز کمک می کند. اما مصرف بیش از اندازه میوه خشک نیز مانند هر ماده غذایی دیگری با عوارض جانبی همراه خواهد بود. در این مقاله با الوو آجیل همراه باشید تا تمام جوانب مصرف میوه خشک را با هم بررسی کنیم.

فواید مصرف میوه خشک در دوران بارداری

میوه های خشک انباری از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر، اسید آمینه و ویتامین های حیاتی مانند : E,K,C,B1-B9,H می باشد. که مصرف متعادل آن برای رشد جنین و حفظ سلامت جسمی و روحی مادر بسیار مناسب است. برخی از فواید میوه خشک :

۱. سرشار از فیبر غذایی

تغییرات هورمونی، مصرف مکمل های آهن و بخصوص کمبود فیبر در رژیم غذایی خانم های باردار؛ سبب بروز علائم یبوست در آنان می شود. براساس تحقیقات انجمن بارداری آمریکا بدن هر زن باردار روزانه به ۳۰ گرم فیبر نیاز دارد.
افزودن میوه های خشک به رژیم غذایی زنان باردار به سادگی ۲۵ گرم از این ۳۰ گرم را تامین می کند. میزان فیبر موجود در ۴/۱ فنجان از هریک از میوه های خشک شده به شرح ذیل است :

• برگه زردآلو : ۱/۶۳ گرم
• سیب خشک : ۱/۳ گرم
• برگه آلو سیاه : ۲ گرم
• کشمش : ۱/۵ گرم

۲. سرشار از آهن

میوه های خشک می توانند مقداری از ۲۱ میلی گرم آهن مورد نیاز بدن زنان باردار را تامین کنند. مصرف این مقدار آهن برای سلامت مادر و جنین و نیز پیشگیری از بروز زایمان زودرس ضروری است. مقدار آهن موجود در ۴/۱ فنجان از میوه های خشک :

• برگه زردآلو : ۶ گرم (۲ درصد از آهن مورد نیاز روزانه زنان باردار)
• انگور تازه : ۷۸ میلی گرم
• سیب خشک، آلو سیاه، خرما، انجیر خشک نیز به میزان اندکی از ماده معدنی آهن برخوردار هستند.

 

۳. سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی مفید

میوه های خشک شده با داشتن کلسیم، منیزیم، پتاسیم، روی، سلنیوم و آنتی اکسیدان های فراوان؛ یک میان وعده سالم و مناسب برای زنان باردار محسوب می شوند. خوردن میوه خشک به عنوان میان وعده به از بین بردن گرسنگی کاذب کمک شایانی می کند.

همچنین خرما و آلو باعث تقویت عضلات رحم شده و احتمال خونریزی پس از زایمان را کاهش می دهند (به دلیل قند بالا از زیاده روی در مصرف این دو میوه بپرهیزید). در ادامه به بررسی بیشتر برخی از املاح معدنی موجود در میوه های خشک شده می پردازیم :

• منیزیم : از مهمترین عناصر در رشد رشته های عصبی، استخوان بندی و ساخته شدن بافت های عصبی جنین بوده و در خرما و موز وجود دارد.

• پتاسیم : یک ماده معدنی مفید در جلوگیری از ضعف عضلانی و افزایش فشار خون بوده و در برگه زردآلو، سیب خشک و خرما وجود دارد.

• ویتامین A : در رشد مطلوب استخوان ها و دندان های کودکان خردسال موثر بوده و به میزان زیادی در برگه زردآلو وجود دارد.

• ویتامین C : مفید برای سیستم ایمنی بدن و جذب بهتر آهن

• قند طبیعی با هضم ساده

• ویتامین E : باعث تنظیم قند خون، کمک به رشد بهتر سلول های ریه و جلوگیری از بروز آسم در نوزادان می شود.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد میوه خشک در دوران بارداری

علی رغم خواص و فواید بیشماری که برای میوه های خشک شده بیان می شود، مصرف افراطی آن عوارض جانبی مختلفی را برجای می گذارد. در اینجا به برخی از عوارض جانبی گفته شده برای مصرف بیش از اندازه میوه جات خشک شده می پردازیم‌ :

• مصرف زیاد میوه خشک می تواند منجر به مشکلات دستگاه گوارش از جمله؛ نفخ، گاز معده و اسهال شود.

• حجم کم و کالری بالای میوه خشک نسبت به میوه های تازه؛ می تواند منجر به چاقی و اضافه وزن شود. پس در مصرف آنها افراط نکنید.

• قندهای طبیعی موجود در میوه خشک (فروکتوز) می تواند باعث پوسیدگی دندانهایتان شود. لازم است پس از میل کردن میوه خشک به خوبی و با دقت دندانهای خود را تمیز کنید.

• امکان بروز واکنش های آلرژیک در برخی از افراد وجود دارد.

• مصرف برخی میوه جات خشک شده مانند کشمش ابتدا قند خون و انرژی را افزایش داده و سپس به سرعت آن ها را کاهش می دهد. این اتفاق ممکن است در شما احساس خستگی به وجود بیاورد.

 

پسته در دوران بارداری

نکات ضروریِ مصرف میوه خشک در دوران بارداری

۳ ماه اول بارداری بخش های مهمی از قبیل؛ مغز، ریه ها و عضلات کلی بدن جنین شکل می گیرند. به همین دلیل این دوران بسیار مهمتر از سایر ماه ها بوده و مادر و جنین به بیشترین مواد مغذی مفید نیاز دارند.

داشتن یک رژیم غذایی سالم و دریافت ویتامین ها و مواد معدنی، به تامین و حفظ سلامت مادر و فرزند کمک زیادی می کند. در این زمان مصرف میوه خشک می تواند باعث جلوگیری از ولع مصرف قند و تقویت ویتامین های بدن گردد.

اما در هنگام مصرف میوه خشک به نکات زیر دقت داشته باشید :

۱- تا جای ممکن میوه خشک خانگی را جایگزین میوه خشک کارخانه ای کنید.

(در برخی از میوه خشک های صنعتی غیر استاندارد سمی به نام آکریل آمید وجود دارد که علاوه بر سرطان زا بودن؛ تاثیر منفی در سیستم عصبی و روند بارداری می گذارد. این سم نتیجه خشک شدن غیر اصولی و بیش از حد میوه خشک بوده و در ته دیگ مواد نشاسته دار مانند سیب زمینی هم یافت می شود.)

۲- خرید میوه خشک های سالم و ارگانیک را جایگزین خرید میوه خشک با شکر اضافه نمایید.

۳- از خرید میوه خشک و آجیل هایی با مواد افزودنی و نگهدارنده جدا خودداری کنید. برخی از این مواد افزودنی حاوی ماده ای به نام دی اکسید گوگرد است. این ماده در برخی افراد منجر به واکنش های آلرژیک و مشکلات تنفسی می شود.

۴- خشک کردن میوه خشک باعث غنی و فشرده شدن کالری آن می شود. به این صورت که حجم مشخصی میوه خشک در مقابل همان حجم میوه تازه حدود ۴ برابر کالری بیشتری دارد. پس مراقب کالری دریافتی خود باشید.

۵- میوه خشک آماده را از فروشگاه های معتبر و تنها به قدر نیاز یک ماه مصرف خود خریداری کنید.

۶- برای ذخیره سازی میوه خشک از ظروف درب دار خشک و تمیز استفاده کرده و آنها را در یخچال قرار دهید.

۷- به تصورات غلط و باورهای اشتباه درمورد مصرف میوه خشک توجه نکرده و با اطمینان از خشکبار مفیدی مانند : بادام شیرین، زردآلو، آلو، کشمش، خرما، گردو و … استفاده نمایید.

۸- هر روز باید میوه خشک مصرف کنید.

۹- میوه های خشک را همراه سالاد، ساندویچ ها، دسرهایی مانند پودینگ و… مصرف نمایید.

۱۰- از ترکیب میوه خشک با ماست برای محدود کردن حالت تهوع و استفراغ بخصوص در صبحگاه استفاده نمایید.

۱۱- میوه خشک های سفت و غیر قابل جویدن را به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش بخیسانید.

۱۲- در صورتی که نمیتوانید میوه خشک بخورید؛ آ»ها را به مدت نیم ساعت در آب جوش قرار داده و از آب آن استفاده کنید.

معرفی ۱۵ میوه خشک مفید برای دوران بارداری

بادام در دوران بارداری

۱- بادام

بادام شامل مواد مغذی؛ کلسیم، منیزیم، پروتئین، ریبوفلاوین و ویتامین E بوده و یک پیمانه بادام ۵۲۹ کالری انرژی دارد. تنظیم فشار خون مادر، رشد بهتر دندانها و استخوان های جنین، پیشرفت مغز جنین و جلوگیری از وزن کم نوزاد از فواید مصرف بادام در بارداری است.

۲- زردآلو خشک

فیبر، ویتامین A، مس، ویتامین E، ویتامین C، کلسیم، آهن، پتاسیم، بتاکاروتن، فسفر و سیلیکون از مواد مغذی موجود در زردآلو خشک هستند. یک پیمانه از این محصول ۳۸۱ کالری انرژی دارد. از مهمترین خواص زردآلو خشک؛ جلوگیری از یبوست، تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد ماهیچه ها را میتوان نام برد.

۳- کشمش و مویز

کشمش و مویز سرشار از؛ آّهن، فیبر، ویتامین C، ویتامین K، فولات، آنتی اکسیدان ها، اسیدهای آلی و پکتین هستند. یک پیمانه کشمش و مویز ۴۸۸ کالری انرژی داشته و از یبوست جلوگیری می کند. این محصولات در جلوگیری از بیماری های مختلف موثر هستند.

۴- گردو

گردو سرشار از چربی مفید و امگا۳ بوده و به رشد مغز و بینایی جنین کمک می کند. یک پیمانه از این محصول ۷۲۰ کالری انرژی دارد.

۵- بادام زمینی

بادام زمینی غنی از فسفر بوده و لخته شدن خون و ریتم طبیعی قلب را بهتر می کند. یک پیمانه از این محصول ۶۴۰ کالری انرژی دارد.

۶- سیب خشک

فیبر و پتاسیم موجود در سیب خشک به بهبود عملکرد روده و ماهیچه ها و همچنین کنترل فشار خون کمک می کند. یک پیمانه از این محصول ۲۰۸ کالری انرژی دارد. همچنین در سیب خشک ویتامین های Aو Cوجود دارد.

براساس مطالعات انجام شده مصرف سیب خشک در دوران بارداری احتمال ابتلای کودک به آسم و آلرژی را کاهش می دهد. (حتی در سنین بزرگسالی)

۷- پسته

پسته سرشار از مس و آهن بوده و برای عملکرد بهتر اندام ها و عضلات مفید است. یک پیمانه از این محصول ۳۳۰ کالری انرژی دارد.

۸- خرما

فیبر موجود در خرما باعث هضم بهتر غذا و افزایش وزن می شود. یک پیمانه از این محصول ۵۰۲ کالری انرژی داشته و برای افرادی که به کمبود وزن مبتلا هستند؛ مفید است.

۹- انجیر خشک

انجیر خشک حاوی فیبر فراوان بوده و برای مبارزه با یبوست و بیماری های قلبی مفید است. یک پیمانه از این محصول ۳۷۱ کالری انرژی دارد.

۱۰- موز خشک

ویتامین C، پتاسیم، ویتامین B6 و فیبر موجود در موز خشک به افزایش ایمنی بدن، جلوگیری از بیماری های قلبی و رفع حالت تهوع و استفراغ در اوایل بارداری کمک شایانی می کند. یک پیمانه موز خشک ۳۶۰ کالری انرژی دارد.

۱۱- آناناس خشک

ویتامین K موجود در آناناس خشک برای لخته شدن عادی خون مفید بوده و به تولید پروتئین برای استخوان ها کمک می کند.

۱۲- پرتقال خشک

فولات و ویتامین C پرتقال خشک منجر به؛ حفظ رطوبت بدن، جلوگیری از آسیب سلول، جذب بهتر آهن و جلوگیری از نقص لوله عصبی در جنین می شود. نقص لوله عصبی باعث ناهنجاری های مغز و نخاع شده و در این شرایط مغز و جمجه نیز رشد خوبی نخواهند داشت.

۱۳- انبه خشک

در انبه خشک ویتامین های A وC وجود داشته و یک فنجان از آن ۱۰۰ درصد نیاز بدن به ویتامین ث و نیز بیش از ۳/۱ نیاز بدن به ویتامین آ را تامین می کند. کمبود ویتامین آ در جنین باعث کاهش قدرت ایمنی شده و پس از تولد احتمال عفونت های تنفسی را در نوزاد افزایش می دهد.

۱۴- گلابی خشک

فیبر، پتاسیم و فولات از مهمترین مواد مغذی موجود در گلابی خشک بوده و به کاهش علائم یبوست کمک می کنند. همچنین پتاسیم سبب بازسازی سلول های مادر و نوزاد می شود.

۱۵- توت خشک

در توت خشک به میزان زیادی ویتامین C، کربوهیدارت های سالم، آنتی اکسیدان و فیبر وجود دارد. مصرف توت خشک در بارداری منجر به جذب بهتر آهن و تقویت سیستم ایمنی می شود. درصد آب موجود در توت خشک از دیگر میوه های خشک شده بیشتر بوده و به همین دلیل توت خشک منبع عالی هیدراتاسیون می باشد.

دردوران بارداری چه مقدار میوه خشک بخوریم؟

مقدار و نحوه مصرف میوه خشک برای زنان باردار

در روز بیش از ۱۰۰ گرم میوه خشک مصرف نکنید. تمام ۱۰۰ گرم را به صورت یکجا و در یک وعده مصرف نمایید. به طور مثال : ۴ الی ۷ دانه بادام، ۲ عدد گردو کامل، دو عدد خرما، حدود ۸ دانه پسته را در یک زمان و به صورت یکجا بخورید.

برای جذب بهتر مواد مغذی تا جای امکان میوه خشک ها را قبل از ظهر میل کنید. در این ایام حساس بارداری از مصرف به اندازه و متناسب میوه خشک غافل نشده و به رشد و سلامت جنین و حفظ شرایط ایده آل بدن خودتان اهمیت بدهید.

نکات پایانی و توصیه ویژه الوو آجیل

زنان باردار به سادگی و با خوردن روزانه چند ورق یا حبه از میوه های خشک شده و خشکبار؛ تمامی مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز خود و جنین دلبندشان را تامین کنند. همچنین با مصرف مواد مغذی در زمان حساس بارداری می توان ریسک بیماری های مختلف حین بارداری و پس از زایمانی مانند افزایش وزن، افسردگی، کم خونی و… را بسیار کاهش دهند.

اگر به دنبال مشاهده و خرید میوه خشک ارگانیک، طبیعی، تازه و بهداشتی هستید؛ می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی آجیل و خشکبار الوو آجیل تنوع بسیار بالایی از این محصولات را مشاهده کرده و پس از مطالعه ریزمغذی های هر میوه خشک شده برای خرید نهایی آن تصمیم بگیرید. الوو آجیل تمامی سفارشات را به درب منزل شما ارسال می کند و برای سفارشات بالای ۵۰۰ هزارتومان هیچگونه هزینه پستی دریافت نمی کند.

اشتراک گذاری:

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.